Orchaa & Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Orchaa & Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Orchaa & Khajuraho

Door: Hans Pieter Zevenhuizen

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

23 November 2014 | India, Khajuraho

Na de geweldige Taj Mahal ervaring trekken we op 6 oktober verder richting Khajauraho. Met de trein reizen we van Agra naar Jhansi.

Dit ritje is echt kort! 2u30m. Wanneer je zoveel aan het reizen bent worden afstanden en reistijden heel relatief. In Nederland en België is het heel wat, hier begint het pas te tellen vanaf een uur of 6 of 7 reistijd.

Aangekomen in Jhansi gaan we eerst naar Orchaa. De plaatselijke koning liet een volledig paleis bouwen voor zijn vriend, de Maharaja van Jaipur. Mooi gebaar en je zou denken dat hij er dan vaak is komen logeren maar hij sliep er welgeteld 1 nacht.

Als gids hadden we een vriendelijke mevrouw die zichzelf thuis Engels aangeleerd heeft. En ze heeft ook nog 2 jonge kinderen thuis en een huishouden. Respect! Ze deed het heel goed.

Het meeste was redelijk vervallen maar er waren nog mooie muurschilderingen van alle incarnaties van Vishnu.

Snel door naar een volgend hoogtepunt: de Kamasutra tempels van Khajauraho, Unesco wereld erfgoed. Je kan je voorstellen dat we onze ogen uitkeken. De beeltenissen op de tempel zijn heel expliciet en soms zelfs schokkend.

Kan je je voorstellen dat je in een Nederlandse of Belgische kerk een beeltenis te zien krijgt van een man die een paard neemt? En er achter een man staat die met zijn handen zijn ogen toedekt maar met het andere oog maar al te graag toekijkt?

Er zijn niet enkel seksuele beelden maar sommige scenes beelden oorlogen uit of dagelijks leven. Iets minder boeiend :P Er zijn ook veel standbeelden van Sundaris, mooie en sensuele vrouwen. Arti lijkt wel zeer sterk op een Sundari!

Arti ziet vlakbij het tempelcomplex een leuk restaurantje. Daar ontmoeten we een Duits koppel dat 5 weken door India aan het reizen is en ook naar Varanasi trekt maar daarna verder naar het Zuiden. Leuk om ervaringen uit te wisselen. Via het restaurant regelen we een uitstap naar de Raneh watervallen.

We willen de volgende dag om 8u 's morgens vertrekken, die avond hebben we de nachttrein naar Varanasi en het is nog een eind rijden naar Jhansi. Staan we om 8u voor het hotel, staat er een jongen met een verhaal dat de tuktuk pas om 9u beschikbaar is en we maar moeten wachten. Masr dat willen we niet! Maar we hebben een voorschot betaald. Even verder staat nog een andere tuktuk driver en we spelen ze tegen elkaar uit. Uiteindelijk vertrekken we direct, aan dezelfde prijs en het voorschot regelen ze onderling maar.

Het is een eind hobbelen en schudden maar het is de moeite waard. De watervallen zijn indrukwekkend. We mogen niet meer te dichtbij omdat er in het verleden vele doden zijn gevallen bij plots rijzend water. Maar ook van een veilige afstand is het mooi.

We raken aan de praat met onze gids, dat we zo van de natuur houden en het zo jammer is dat het natuurreservaat wat tegen de watervallen aan ligt pas eind oktober open gaat. Nou, hij is ook een soort boswachter en tegen een kleine vergoeding wil hij wel een poort van het slot halen en een wandeling maken. We maken het prestatiegericht: meer vergoeding wanneer we dieren zien.

We zagen al vaker aapjes maar nooit zoveel als hier en dat van beide soorten. Op de heenweg zien we behalve de aapjes een paar mooie uitzichtpunten. De krokodillen zijn helaas niet thuis.

Maar dan op de terugweg (dezelfde weg) is het een en al spanning en sensatie! Antilopes en bijzondere herten. Hele kuddes! En best dichtbij! Gaaf! We hadden geluk.

Na al een hele reis geraken we op het treinstation van Jhansi. Het station is overvol. Overal staan mensen te wachten of liggen te slapen. We hebben wel wat stress want er is iets misgegaan met onze tickets! We zitten in verschillende wagons!!! En ik ga Arti niet alleen laten op een nachttrein in 3rd AC klasse!

De trein is te laat. Wij kijken gespannen toe, .. komt er een koe langs! Op het perron, op haar gemak. Sjok sjok sjok.. alleen in India ;-)

Uiteindelijk spreken we de conducteur en regelen een upgrade naar 1ste klasse. Tegen betaling, dat wel, maar we hebben tenminste wat nachtrust!

Ons avontuur gaat verder in Varanasi waar we na een rit van dik 13 uur aankomen rond de middag van 9 oktober.