Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Bangkok

Door: Hans Pieter Zevenhuizen

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

07 December 2014 | Thailand, Bangkok

One night in Bangkok and the world's your oyster.. hoe vaak heb ik dat nu al gezongen of aan dat liedje gedacht?!

De eerste nacht hier heb ik het gelijk op you tube opgezocht en aan Arti laten luisteren want zij kende het nog niet. Ik moet wel zeggen dat ik de dance/hardcore versie zoals ik hem ken wel beter vind dan het origineel.

Maar goed, ik ga het over Bangkok hebben. Wat een gave stad! Het lijkt voor mij eeen beetje op de beleving zoals New York. Het is een heel moderne stad maar toch heel uniek. Elke wijk ademt zijn eigen sfeer.

Ik schrijf dit nu op 23 november nadat we al voor de 3de keer in Bangkok zijn verbleven. Het is onze "home-base" geworden tijdens onze reis.

Het voelt ook echt als thuiskomen. We verblijven ook elke keer in SaphaiPae hostel. De eerste verdiepingen zijn ook echt een hostel, met stapelbedden en gedeelde badkamers. Wij verblijven telkens op een van de bovenste verdieping, eigen kamer met eigen badkamer (elke keer weer heerlijk warm water, wat blijven we daarvan genieten na India en Nepal) en goede wifi. Heerlijk om tot rust te komen en contact te onderhouden met ons thuisfront. We genieten van de lange en leuke Skype sessies.

We hebben ook een dvd speler op de kamer dus we lenen wel eens een dvd van het hotel of we kopen er eentje op de markt. Echt gaaf om, met je net geleverde pizza van de pizzahut, TheHangover2 te kijken terwijl je uitkijkt op de Sirocco skybar die ook in de film zit.

Behalve rusten en slapen hebben we natuurlijk ook van alles gedaan. Wat schiet me te binnen?!

Natuurlijk een portie cultuur! De tempels van Wat Po en Wat Arun en het koninklijk paleis. Vooral de liggende Buddha van Wat Po maakte veel indruk, wat een gigantisch beeld.

Reizen binnen de stad doen we vooral met de Skytrain en soms met de bootdienst.

Khao San Road en omgeving was een belevenis. Hier verblijven veel backpackers en het is heel levendig. Hier namen we een Thaise massage en we kochten ook ons selfie apparaat hier. Gewoon leuk om te wandelen en iets te eten.

Twee keer al zijn we naar de bioscoop geweest in Paragon Cineplex. Wat was dat gaaf want we hebben Fury en Mockingjay Part One un 4Dx gezien. Nou, 3D dat kende ik wel, dat hebben we in Antwerpen ook. Wat is 4Dx dan? Je zit in je stoel en maakt mee wat er in de film gebeurd. Loop je in een veld vol bloemen dan RUIK je bloemen en loop je tussen brandende tanks dan ruik je rook. Breekt er een dam door en is er overal water dan VOEL je water in je gezicht. Krijgt de tank een treffer dan schudt je op je stoel. Wordt er geschoten dan vliegen de kogels met luchtstoten langs je oren. Is er veel wind dan voel je het waaien. En je gaat links, rechts, naar boven, naar beneden.. super gaaf!

Paragon, Siam en MBK zijn echt super modern.

Een stukje dichter richting ons hotel, bij skytrain halte Sala Daeng is het Lumpini park. Wij bij de Seven-Eleven wat drankjes gehaald, zitten we rustig, komt er ineens een joekel van een varaan uit het water!

Daar in de buurt is ook de Snake Farm, onderdeel van de gebouwen van het Rode Kruis. Hier doet men onderzoek naar tegengif en hoe slangebeten te behandelen. We zagen hier een show met de slangen en de King Cobras kregen net te eten!

PatPhong Night Market was ook een leuke belevenis. Ik vroeg me echt af hoe iedereen wist of ik aan tafeltennis deed want om de paar meter werd me gevraagd of ik intresse heb in een "PingPong show"? Dat blijkt dus een seksshow te zijn waarbij een vrouw een bijzonder kunstje kan met een pingpongballetje. Veel "vrouwen" daar zagen er trouwens verdacht mannelijk uit. Om me te pesten ging Arti een paar meter verderop lopen als we langs een sexclub kwamen, werd ik gelijk van alle kanten aangrklampt. Grappig genoeg probeerden ze dan ook een show aan Arti te verkopen.

Verder ligt de markt vol met illegale spullen. Je kan het je zo gek niet bedenken.

We zijn trouwens vaste klanten geworden bij de subway! Heerlijk om effe geen rijst en curries te eten maar gewoon een broodje met kaas en ham!

Goh, wat hebben we nog meer gedaan? We hebben vooral veel rondgewandeld in verschillende wijken. De eerste 4 dagen toen we echt aan het citytrippen waren liepen we nog met een kaart rond. Nu vinden we onze weg wel. Ook van en naar de luchthaven, minivanstation en busstation doen we met de Skytrain.

Ohja, de Asiatique nog vermelden. Een hypermodern totaal entertainment center aan het water. Het is vol met winkeltjes en restaurants maar je kan er ook naar een concert of een Thaibox wedstrijd of een ladyboy show.

Een dag zijn we naar buiten Bangkok getrokken en dat was gelijk een van de meest magische dagen van onze reis! We gingen eerst naar the bridge over the river kwai. Bekend van de gelijknamige film natuurlijk. Alleen in de film gebruiken ze een houten brug, die blijkbaar in SriLanka staat. De echt is van staal. We zijn die ochtend om 4u opgestaan en tegen dat we bij de brug zijn zien we de zon opkomen.

Dan door naar de tijgertempel. Omwonenden brachten van oudsher zieke en gewonde dieren naar de monniken. Op een dag brachten ze een tijgerwelp. Uiteindelijk zijn ze beginnen kweken en nu zijn er 141. Het enige jammere is dat de tijgers niet meer in het wild uitgezet kunnen worden. Ze weten niet hoe te jagen want ze krijgen elke dag hun gekookte kippetje voorgeschoteld. Ze krijfengeen levende want het is en blijft een tempel dus er mag niks doodgemaakt worden.

Wij en 12 andere gelukkigen hebben het geluk om hier een ochtend door te brengen. Ik ga niet eens poging wagen om te beschrijven wat het met je doet om een tijgerwelp in je handen te houden, de fles te geven, te spelen. We hebben ook met iets oudere tijgers gewandeld en buitengespeeld met tijgers van ongeveer 9 maanden. Om eerlijk te zijn, dat vond ik behoorlijk eng. Een tijger wassen ook. Het blijven toch tijgers, maar ze denken dat ze poesjes zijn want van het minste of geringste zijn ze al bang. Het was ook ongelofelijk om te zien hoe volwassen tijgers in het water met elkaar speelden. Dat ging er heel levendig en soms ruw aan toe. Heel iets anders dan bij ons in de dierentuin.

Na de tijgertempel gingen we een olifant wassen. Tenminste, dat dachten we! Dit bleek ook een super ervaring. Een olifant zonder kettingen of harnas, zijn eigenaar had zelfs geen stok bij of niks. Samen met de olifant naar de rivier. En dan werd het gewoon te gek. Wij op de olifant klimmen, begint ie ons helemaal nat te spuiten! Een groot watergevecht! Uiteindelijk zijn we op zijn nek terug naar het kamp gelopen! Stijl tegen de oever op, op een olifant, alleen wij twee. Spannend!

Dat was het wel weer wat betreft ons Bangkok avontuur. Nu ga ik weer naar buiten kijken. Het hobbelt nogal in de minivan. Ook weer leuk, wij zijn de enige touristen/buitenlanders aan boord.