Rishikesh - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Rishikesh - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Rishikesh

Door: Arti Bholasingh

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

04 November 2014 | India, Rishīkesh

Het is maandag en we staan vroeg op om om 7 uur met de trein naar Haridwar/Rishikesh te gaan. De treinreis zal 4,5 uur duren. We worden door onze reisagent Harsh van Getz naar de trein gebracht. We hebben stoelen op naam in een hogere klasse met airco. In Rishikesh zullen we 3 dagen verblijven in een Ashram. Rishikesh is het walhalla voor yoga en spirituele geleerden. Veel heiligen komen hier naartoe om een bedevaart te doen. Ook zijn de beatles hier geweest en sindsdien trekt het alles aan wat zich maar een beetje spiritueel noemt. Wij gaan mediteren en relaxen na onze reis en Delhi.

De trein vertrekt en kunnen vanuit het raam het landschap bekijken. Voordat dit kan komen we voorbij grote sloppenwijken. Men loopt op of naast het spoor. Koeien grazen links en rechts. Het spoor wordt veelvuldig gebruikt als openbaar toilet. Om de haverklap zie je wel een Indiër hurken, goh wat zijn ze lenig, geloof niet dat een gemiddelde westerling deze houding kan aanemen. Maar goed, het is allemaal al erg genoeg. De overheid heeft verschillende programma's om de slums te reduceren maar geen van alle blijken te werken. Soms kun je niet anders en soms wil je niet meer anders. Het is jammer zoals hp zegt, sommigen hebben de potentie maar krijgen de kansen niet, de anderen krijgen de kansen maar benutten deze niet.

Na de slums en de bergen met afval zien we dan eindelijk het mooie landschap van India. Groen en bosrijk. We doen een dutje en komen 4.5 uur later aan in Haridwar. Daar worden we opgewacht door een driver die ons naar de Ashram Krya Yoga brengt. De weg er naartoe is mooi. Het verkeer is rustig in tegenstelling tot Delhi. We rijden door dorpjes en ook hier ben ik weer opgelicht door Bollywood. De gemiddelde Indiër lijkt niet op Sharukh khan, Johm abraham of Abhishek Bachan (google maar even) De films gemaakt door Bollywood schetsen een beeld van India dat er niet is. De armoede komt niet terug, de straten zijn schoon, Iedereen is westers gekleed, vrouwen in schaarse kleding. Niets van waar. Je ziet overdag wel wat vrouwen maar in de avond niet. Ze worden achter gesloten deuren gehouden door hun man.

Aangekomen bij de Ashram krijgen we onze kamer toegewezen en gaan we lunchen. Het is anders dan de Ashram in Bali, Krya yoga is een andere filosofie. In deze Ashram is het heel basic en ieder is heel erg in zich zelf gekeerd. We zien een aantal indiase spirituele priesters in witte en oranje kleding. We worden vriendelijk ontvangen. Het eten is heel basic, een chapati, daal en groenten. Daal is te waterig en de groenten zijn heet, zelfs voor mij. Maar ok, we hebben honger en eten wat er te eten valt. We moeten onze eigen borden afwassen. Bij de thee ontmoeten we twee andere ashramleden waar we een wandelingetje mee gaan maken. We lopen naar de rivier de Ganges ook wel de Ganga genoemd. De godin Ganga wordt door menig hindoes aanbidt en wordt beschouwd als heilig. Op andere plaatsen in india is de Ganges aardig vervuild. Hier in Rishikesh niet. Het komt uit de bergen stromen. Al lopend naar de rivier zien we verschillende winkeltjes en kraampje waar ieder z'n waar aan ons wil slijten. We lopen over de Ramchulha. Chulha is een brug. Het is een smalle brug die in gebruik wordt genomen door de lokale bevolking, bromfietsen, toeristen, apen en koeien. Toch wel een hilarisch zicht. Er is ook een Lachmanchulha, deze op een ander punt. Ram en Lachman zijn de broers uit het Ramayan verhaal. We passeren een hoop aapjes en koeien op de brug. De koeien zijn een onderdeel van de maatschappij in India. Ze zijn heilig omdat Nandi de koe het transportmiddel van Lord Shiva is en Krishna zou opgevoed moeten zijn door een koe. Alle koeien hebben eigenaren en lopen los als katten. s morgens en s avonds komen ze naar hun eigenaar om te eten. Ze lopen kris kras door het verkeer en elke auto stopt ervoor.

Eenmaal de brug over lopen we nog een stuk naar beneden naar de oever van de rivier. We genieten van het uitzicht en steken een Aarti aan. Dit is een soort zelfgemaakte kaars die je op het water laat en mee stroomt met de rivier. Je wenst voorspoed voor je omgeving en legt het op het water. We wassen onze handen voeten en gezicht in de Ganga en gaan terug naar de Ashram. Het avondeten is niet veel beter dan de lunch.

De volgende dag zijn we vroeg op om om 07.00 aan meditatie te beginnen. Enthousiast staan we op de afgesproken plek maar er is er niemand. We zien de Ashram manager een kwartier later aankomen en zegt dat de leraar weg moest. Helaas voor niets vroeg op gestaan dus. Zowel HP als Arti zijn not amused, maar ok het is vakantie! Lekker relaxen.

Later op de dag gaan we op pad. Er zou een waterval in de buurt moeten zijn. We lopen richting het bos waar de waterval zou moeten zijn en worden verrast door het prachtige uitzicht over de Ganga met alle winkeltjes, hostels, ashrams, ramchulha eraan. Onderweg zien we ook nog twee soorten aapjes. Het landschap is verbluffend. Ik wist niet dat India zo mooi was. We lopen het gebergte op de waterval en komen bij de eerste watrval. Eigenlijk is het een beek. Het is heel mooi. We willen eigenlijk nog verder maar willen ook voor het donker weer terug zijn en het wordt over een uur al donker. De terugweg is 45 min. We besluiten om terug te gaan.

Vlakbij de Ashram gaan we een winkeltje binnen waar we wat drinken en eem overheerlijke choco muffin pakken. De winkelier geeft aan dat we het boven kunnen opeten en opdrinken. Boven zien ontdekken we een leuk restaurantje. We besluiten hier te eten. In Rishikesh blijkt alles vegetarisch te zijn, maar daar hebben we geen problemen mee. Het eten in het restaurant is smakelijker dan in de Ashram.

De volgende dag gaan we met een chauffeur op pad, we gaan een aantal heilige plaatsen bezoeken. Neelkanth is een tempel gewijd aan lord shiva, hij zou hier gemediteerd hebben. De weg er naartoe is slecht, hobbelig en kronkelend door het berglandschap. In de tempel staat iedereen in de rij om te bidden, zegeningen te krijgen van geestlijken en donaties te geven. Hp en ik staan in de rij en kijken verbaasd toe hoe Indiërs elkaar duwen en voorkruipen om als eerste bij het beeld van shiva en zijn koe nandi te zijn. Later gaan we naar de Vashista gufa. Vashista zou in deze grot gemediteerd hebben. Vashista is de guru van Lord Ram. Dit ligt aan de Ganga tegen een hele mooie berg aan. Het water isi mooi en stroomt in volmaakte eenheid door. We nemen een momentje rust, kijken naar het water, uitzicht op de bergen en delen met elkaar hoe prachtig dit is onze dankbaarheid dat we dit allemaal mogen zien en ervaren. Ik gooi nog een muntje namens mijn moeder in de Ganga en breng een wens uit voor haar. In de hindoe religie doe met centjes offeren aan god. Ik heb een zakje vol muntjes meegenomen van mijn moeder om in diverse tempels te offeren en wens namens haar geluk en gezondheid voor eenieder. Op een dag zullen we dit samen in India doen.

Terug bij bij de ashram gaan we nog naar de Lachmanchulha en kopen nog een indiaas outfit om niet als toerist over te komen. Voor 13 euro lijken we beiden op Indiërs, ok HP alleen. We gaan nog even an de oever van de ganga zitten en laten een aarti over het water. Er gebeurt zoveel te gelijk. We zitten rustig en nemen alles in ons op. Er komt een koe achter ons zitten, ik zeg tijd voor een koeien-selfie!