Lempuyang, Tirtagangga and the day after.... - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Lempuyang, Tirtagangga and the day after.... - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Lempuyang, Tirtagangga and the day after....

Door: Arti Bholasingh

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

25 April 2014 | Indonesië, Mengwi

Ik leer de leden van de Ashram steeds beter kennen. De Ashram is in de jaren 70 opgericht met als hoofdoel het onderwijs van de in de Ashram wonende kinderen te bekostigen. Door hier te verblijven draag ik bij aan het onderwijs van kansarme kinderen. Heel mooi hoe hier een win-win gecreëerd wordt.

Mijn dag begon met het wakker schrikken van spullen die op de grond vielen. Ik ging met slaperige ogen op onderzoek uit. Het is 05.00, als ik snel ben dan kan ik het Zondsopgangritueel meemaken. Ik zag mijn aansteker op de grond liggen. 100 % zeker wist ik dat ik die op het kastje had gelegd.....ik zag op mijn kastje niets bijzonders....ik had daar suikerbanaantjes weggelegd. Oei, deze waren aangevreten...hmm waarschijnlijk een gekko? Maar die kan niet zo'n aansteker op de grond gooien....Ok ok laat maar...nee laat maar....ik wil het niet weten...punt

Later hoor ik van Elke en Katrine dat het waarschijnlijk een muis is geweest.....ieuw!!!!

Bij het zonsopgang ritueel dat om half 6 begint doen Kadeh en Anga het gebed. Zij wonen in de Ashram en genieten via hier onderwijs. Ze zullen rond de 16 jaar zijn. Wow wat is dat toch mooi wat zij doen, en dat ik hier deel uit mag maken. Samen de zon zien opkomen.

Even komt de Ashramhond Chucky langslopen. Hij geeft me een voetje zonder dat ik erom vraag en komt naast me zitten. Alsof hij me welkom heet haha en mee gaat bidden.

Ff snel ontbijten om later naar Pura Lempuyang en Tirta Gangga te gaan.

Lempuyang kenmerkt zich als de minst toeristische tempel. Pura Lempuyang ligt tegen de helling van de Gunung Lempuyang. Het gehele tempel complex bestaat uit zeven tempels waarvan de hoogste op 1058 meter hoogte ligt. Het totaal aantal traptreden is meer dan 4000. Als je eenmaal boven bent wordt je beloont met een prachtig uitzicht. Ons was aangeraden om een gids te nemen die de agressieve apen kan wegjagen.

Uiteindelijk hebben we er maar een paar gespot. Naar boven ging me makkelijker af dan beneden. Dit betekent dat mijn conditie beter is dan mijn knieën. Ik denk dat ik mijn fitness voor deze week wel heb gehad. De juf van slimfit zal trots op me zijn. :)

We hebben er totaal 2 uur over gedaan om boven te komen en 1 uur naar beneden te komen.

Op de weg naar boven hebben we 2 keer 20 min kunnen inhalen door achterop de motor te gaan. Wow wat een uitzicht als ik naar boven ga en geniet van de wind in mijn haren. Elke heeft niets gezien want die vond het eng en had haar ogen dicht.

De hele dag door komen er mensen offeren bij de tempels en vervolgens laten ze het afval hiervan overal liggen. Erg jammer, dit gaat ten koste van de schoonheid.

Daarna zijn we bij Tirta gangga gaan lunchen en de prachtige watertuinen van Tirta gangga ingegaan. De foto's spreken echt voor zich. Zo mooi!

De gehele dag wordt me gevraagd of ik uit India kom. Na het 3x uitgelegd te hebben zeg ik nu maar gelijk ja. Are you Indian? Yes I'm Indian haha. Scheelt weer tijd en moeite.

Vandaag (the day after) aardig spierpijn van de 4000 treden dus heb ik er een relaxdagje van gemaakt. Acupunctuur, Massage, Icecoffee en de German girls uitgezwaaid. Verder lekker niks op mijn veranda met zeezicht. Dan komt Chucky ff buurten en vond het nodig om mijn grond af te af te bakenen met een drol. Thanks al lot Chucky! Als dat niet genoeg is...haha de wonderschone koeien mochen naast mijn huisje grazen. Wat denk je..nu is het helemaal afgebakend en beschermd met koeie vlaai. Bof ik even ;)

Morgenochtend om 05.00 naar de markt met de kitchenlady. Dit is heel lokaal en ik zal de enige toerist zijn :) Geweldig

  • 25 April 2014 - 17:55

    Hans Pieter:

    Wooow wat een gaaf verhaal weer! Wat een avontuur! Ben zo blij voor je!! Veel plezier morgenochtend op decloksle markt! X

  • 25 April 2014 - 22:56

    Hans Pieter:

    Ok, ik weet ook niet wat m'n auto-spelling er van gemaakt heeft en wat een "decloksle markt" moet zijn.. Maar geniet er maar van :P

  • 28 April 2014 - 02:19

    Hans Pieter En Arti :

    Nog heel even dan kunnen we samen op pad. Kan niet wachten! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Mengwi

Hans Pieter en Arti

Actief sinds 17 April 2014
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 19107

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 01 Februari 2015

Onze Azië reis - A trip of a life time!

21 April 2014 - 22 Mei 2014

Indonesië

Landen bezocht: