Op naar Candidasa! - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Op naar Candidasa! - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Op naar Candidasa!

Door: Arti Bholasingh

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

23 April 2014 | Indonesië, Mengwi

De vlucht is vlot gegaan. Vanuit Antwerpen de Thalys gepakt en een uurtje later op Schiphol aangekomen. Ingecheckt, bagage weg, hup nog ff snel snacken bij de burger king en gaan met die banaan!

Toch maar een slaap pilletje genomen aan boord en heerlijk 7 uur geslapen. Op Singapore even van boord geweest en een sigaretje gerookt met een frans koppel dat op huwelijkssreis is. Frank en Sandrine komen uit La Rochelle. Dit ligt aan de westkust van Frankrijk. In 1999 ben ik daar geweest met mijn familie. Wat een toeval. Het is vliegtuig weer schoon en samen met Tijn Touber Het geheim van genialiteit op de e-reader lekker nog 2 uur doorvliegen naar Bali.

Aangekomen op Bali wachtend in de rij voor visa aan de praat geraakt met andere backpackers. De een ging naar Kuta en de andere naar Ubud. We hebben Facebook uitgewisseld want wellicht kunnen we nog een drankje doen onderweg.

Ik kreeg bij aankoop bij mijn visa 500 rupiahs te weinig terug want men had alleen maar grotere biljetten. Ik met mijn inkopers hart en purchasingh mentaliteit de valuta converter erbij gepakt voordat ik ga klagen. Jaja ik kreeg welgeteld 0.04 eurocent te weinig terug. Hmmm that will do. Not this battle haha

Nadat ik mijn Visa had op zoek naar mijn chauffeur die mij naar Candidasa zal brengen. Ehm daar staan ze dan...wel 100 man met een
naambordje. Welke is de mijne? Gelukkig ik vind de mijne snel. Mijn chauffeur heet Koman. Het 3e kind van het gezin. Op Bali heet het eerste kind Wajang, de tweede Made, de derde Koman en de vierde Ketut. Bij de vijfde begint het opnieuw met een voorvoegsel of bijnaam.

Koman loopt een beetje mank en is ook lid van de Ashram Gandhi Gedong. Hij vertelt me dat de Ashram 10 leden heeft en 7 gasten waaronder Nederlanders en de yogaleraar is ook Nederlands. Komt dat even mooi uit.

Candidasa is een anderhalf uur rijden vanaf Denpasar. Onderweg komen we langs een mega groot beeld. Een man op een wagen met vier paarden ervoor. Steigerend. Koman verteld me dat het een uitbeelding is van de Mahabharat. Het is Arjuna in oorlog. Het verhaal komt uit het Hindoeïsme, waarbij Arjuna de leerling is van de god Krishna. Volgens mij komt dit ook voor in de Bhagwat Geeta.

Onderweg lopen er honden midden op straat en het stikt er van de scooters. Het verkeer is chaotisch maar Koman gaat overal met gemak langs.

Aangekomen op de Ashram wordt ik verwelkomt door de leden en gasten van de Ashram. Ik wordt begeleid naar mijn huisje. Op weg naar het huis springen er kikkers voor mijn voeten.  Voor sommigen mega eng en degene die me een beetje kennen weten dat ik dat leuk vind.

Ik vraag aan de jongen waarvan ik de naam niet meer weet, of er een snelweg hiernaast zit. Zoveel herrie maar ik zie niets in het donker. Ook geen lichten. Het blijkt de zee te zijn haha het Brabants meisje is niks gewend. Ik kijk vanuit mijn kleine veranda uit op de zee. Ik heb een klein maar fijn primitief huisje met alles wat ik nodig heb. Ik dacht dat ik koud stromend water had maar het is lauw..gelukkig! De badkamer kan er net mee door. Toch ff een flesje glorix halen morgen.

Eens even kijken het programma voor morgen.

05.00 Puja
05.30 Zondsopgang ritueel
06.00 Voorbereiding van de dag
08.30 Ontbijt
11.30 Puja
12.30 Lunch
14.30 Yoga
17.00 Puja
17.30 Zonsondergang ritueel
18.00 Diner
19.30 Puja

Daar ga ik wel Zen van worden. Genoeg voor vandaag tijd om te slapen met het geluid van de zee op de achtergrond.

  • 23 April 2014 - 07:16

    Hans Pieter :

    Wat kan je leuk schrijven zeg! Haha en ben blij dat je vervanging hebt voor het geluid van de snelweg, maar de zee lijkt me dan toch nog net iets idyllischer :-)

    Ik mis je enorm maar vooral ben ik zo blij dat je dit avontuur en deze droom van jou aan het beleven bent!

    Wat ik me afvraag: wat is "puja"?

    ..wat het ook is, ..geniet..

  • 23 April 2014 - 09:30

    Monique :

    Idd zeer leuk verslag. Jij kan zo reisboeken schrijven. Ik vindt het zo spannend!! En idd wat is 'puja'? Hahahah have fun lieverd. Dikke kus ook van colin en senna en ons natuurlijk.

  • 23 April 2014 - 09:37

    Tanja:

    Hoi hoi Arti,

    wat klinkt dit leuk, ben benieuwd hoe je reis vervolgt, maar indd een kleine uitleg over je aparte dingen, hahah
    Geniet er enorm van maar als ik het nu al lees ga je genoeg meemaken,
    maar kikkersss wie houd er nou van kikkerss hahahaha (k)
    een fijne dag, & ik wacht je volgend verslag weer af!!

    Dikke kusss !!

  • 23 April 2014 - 10:20

    Patrick:

    Hé Arti, leuk om je en straks jullie zo te volgen!
    Geniet er van en sta open voor al het moois wat je tegen gaat komen.

    Gr, Pat

  • 23 April 2014 - 10:44

    Parween:

    Hello Arti

    Zo leuk ik ga je zeker volgen. Jij komt zeker tot Zen daar
    Een collega van mij is ook denk op zelfde plek geweest waar jij bent
    Zal eens vragen. Geniet van jullie reis :-)

    PS puja is een godsdienstige plechtigheid
    Maar ben idd benieuwd wat jullie daar aan puja zullen
    Doen

    Groetjes
    Parween

  • 23 April 2014 - 13:12

    Jeroen:

    Hi Arti, die 0.04 euro cent heb ik gerapporteerd hoor !
    Have fun and enjoy !

  • 23 April 2014 - 18:53

    Nay:

    Geweldig geschreven! Tot het eind alles geboeid gelezen en ik ben zeer benieuwd naar het vervolg. Ik ken je toch aardig maar dat van de kikkers wist ik niet hoor :) Geniet ervan lieverd en ook ik ben zeer benieuwd naar de Puja en alle andere ervaringen.

    X

  • 23 April 2014 - 21:43

    Swyvi:

    Hmm I love travel stories... uw ventje kan haast niet wachten om u te joinen... maar eerst het Moelleux ritueel hier op de kaai... Cheers Swyvi

  • 23 April 2014 - 23:20

    Elly:

    Hi Arti,
    Wat heerlijk! Een huisje dat uitkijkt op de zee! En kikkers vind ik ook grappige dieren!
    Leuk om alles te lezen wat je mee maakt en ziet. Uitslapen is er niet bij lees ik! Geniet van alles!

  • 28 April 2014 - 02:15

    Hans Pieter En Arti :

    Allen bedankt voor jullie reacties. Zo leuk om alles te lezen! Monique, dikke kus voor colin en senna. Tanja, volgende keer neem ik je mee als ik met mijn nichtjes dikkopjes ga vangen :) nagels zitten nog goed. Parween, 80% van de bevolking hier is Hindoe. Het is het in Sanskriet. Vergelijkbaar als bij ons. Leuk dat je meevolgt! Jeroen, wel om mijn naam zetten hee. Er komen er meer aan :) Nay'tje Dushi jij gaat ook mee op excursie dikkopjes;) Patrick! Bedankt leuk dat je me volgt. Swyvi, leuk om je eens te ontmoeten.En hoop dat het heeft mogen smaken. Elly, gelukkig ik ben niet de enige die kikkers grappig vind. Bedankt xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Mengwi

Hans Pieter en Arti

Actief sinds 17 April 2014
Verslag gelezen: 919
Totaal aantal bezoekers 19169

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 01 Februari 2015

Onze Azië reis - A trip of a life time!

21 April 2014 - 22 Mei 2014

Indonesië

Landen bezocht: