Kathmandu 3 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Kathmandu 3 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Kathmandu 3

Door: Arti Bholasingh

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

04 December 2014 | Nepal, Kathmandu

We zijn aardig wat uitgelopen met onze trekking. Het is al half 6 en we willen nog Katmandu in voor Diwali te vieren.

Diwali is het hindoe licht feest. Men bidt tot de godin laxmi. Zodat ze op diwali hun huis komt zegenen met welvaart en rijkdom. Het huis wordt een goede najaarsschoonmaak gehouden en de huizen worden verlicht met dia's. Dit zijn zelfgemaakte kaarsen. Een kommetje van keramiek met daarin geklaarde boter. Een watje dient als lont. Hoe meer verlicht hoe beter. Men hoopt op deze manier de godin laxmi op bezoek te krijgen.

Ik ga in de lobby van het hotel zitten om nog te kunnen skypen met mijn familie. Helaas zijn ze niet online. Ze zijn natuurlijk bezig met de voorbereidingen terwijl hier in Nepal het feest zo gaat beginnen. Ik mis ze verschrikkelijk. Diwali is elk jaar met mijn familie. Ik ben niet geheel praktiserend hindoe. Voor mijn lieve mama doe ik vaak feesten als Diwali nog mee.

Het lijkt wel of de godin Laxmi het gemis van mijn familie heeft gevoeld. Op dat moment komt 1 van de personeelsleden van het hotel naar met toe en vraagt of Hans Pieter en ik met hun Diwali willen vieren. Ik spring op vanuit mijn stoel en neem de uitnodiging met beide aan. We gaan Diwali niet observeren in Kathmandu maar we gaan Diwali vieren in Kathmandu. Enthousiast ren ik naat HP en vraag of hij er ook zin in heeft. Hij vind het een leuk idee en gaat mee! Jeey!!

In Kathmandu vieren ze Diwali anders. Ze maken bij de ingang van het huis een mooie tekening op de gronde van gekleurd poeder. Je kan het vergelijken met een mandala. Ik mag meedoen met de Mandala maken. HP doet mee met de kaarsje voorbereiden. We zijn de enige gasten die meedoen met de hele crew van het hotel. Even voelt het alsof ik Diwali vier met mijn familie. We doen alles samen, maken grapjes, het is gezellig.

Na het maken van de Mandala gaan we naar binnen. Er worden wat gebeden gedaan en er wordt parshad gegeten. Parshad is fruit of zoetigheid dat wordt geofferd. Hierna doen we alleen nog proosten met Jack Daniels.

HP en ik doen nog een klein rondje Kathmandu. We zien een hele grote mandala op het plein van de godin Laxmi. We lopen nog een rondje op durbar square en gaan weer terug.

In volle enthousiasme wil ik mijn ervaringen delen met mijn familie maar skype ligt eruit. We bellen heel en we gaan voldaan naar bed.

De volgende morgen vliegen we naar Bangkok maar eerst nog even naar bhakatapur.

Bhaktapur is een klein heilig stadje nabij Nagarkot. Het is te vergelijken met Durbar square in Patan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hans Pieter en Arti

Actief sinds 17 April 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 19189

Voorgaande reizen:

12 September 2014 - 01 Februari 2015

Onze Azië reis - A trip of a life time!

21 April 2014 - 22 Mei 2014

Indonesië

Landen bezocht: