Kathmandu 2 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Kathmandu 2 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Kathmandu 2

Door: Hans Pieter Zevenhuizen

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

04 December 2014 | Nepal, Kathmandu

Vandaag gaan we een trekking maken en het is een bijzondere dag: vandaag is het Diwali. Diwali is het feest van het licht.

Soms verwacht je dat iets fout gaat gaan, maak je iedereen die kan voorkomen dat het fout gaat er attent op, maar moet je toch machteloos toezien hoe het fout gaat.

Dat gebeurde deze ochtend. We zijn gisteren verhuisd van del homestay naar hotel Yala Peak. Lekker simpel en midden in het bruisende deel van Kathmandu en oh ja, aan een derde van wat we bij de homestay betaalden. Maar dan laat je nog zo duidelijk weten dat we opgehaald moeten worden aan Yala Peak, staan ze om 8u 's morgens toch aan die homestay.

Maar goed, iets later dan gepland konden we dan toch vertrekken. Het is wel bewolkt dus we hadden geluk dat we gisteren de Everest vlucht deden, maar om te hiken is het prima.

We rijden 1.5u richting oosten en worden in een klein plaatsje gedropt. Vandaar gaan we te voet verder.

De wandeling is mooi. Soms gaat het best pittig omhoog, maar onze beloning zijn schilderachtige dorpjes en uitzichten over de bergen en rijstvelden. Ons tempo is niet zo hoog maar dat komt vooral doordat Arti en ik van alles 'vinden': mooie steentjes en mineralen, grote kevers, groene en bruine bitsprinkhanen (probeerden we een krekel te voeren), vlinders, een krab, hagedissen en zelfs een slang!

Wel grappig wanneer de gids zijn gsm geeft om ons een close-up foto te laten maken van een sprinkhaan. Hij vond het wel bijzonder om met Arti en mij op pad te zijn. Haha.

We lunchen in een bergdorpje. Simpel maar wel lekker. Arti moest wel wat aanwijzingen geven in woord en gebaar om wat meer kruiden en smaak aan de noodles te geven maar dan hadden we ook wat.

Daarna een pitige klim tot Nagarkot. Mooi hoor maar het hiken zelf was leuker en indrukwekkender dan de eindbestemming. Normaal heb je een mooi uitzicht over de besneeuwde bergtoppen maar door de bewolking zagen we er weinig van.

Wat nog opvalt zijn groepen kinderen die van huis tot huis gaan om een liedje te zingen in ruil voor geld of snoep. Ook blijft het met me verbazen hoeveel Nepalesen er in een bus of op een traktor kunnen.

Snel terug naar ons hotel want het is Diwali! Een bijzondere avond. Arti mist haar familie enorm. Dit is altijd een feest wat ze met hun door brengt en belangrijk voor haar is. Ik hoop dat we deze avond op een bijzondere manier zullen doorbrengen! Subh Diwali aan iedereen in ieder geval!