Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Pushkar - Reisverslag uit Pushkar, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Pushkar

Door: Arti Bholasingh

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

23 November 2014 | India, Pushkar

Na het ontbijt rijden we naar Pushkar. We gaan hier naar de Brahma tempel. Dit is in de hele wereld de enige tempel toegewijd aan lord Brahma.

In Pushkar lopen we richting de tempel. Onderweg biedt een man zich aan om al gids te fungeren. Het bedrag is dusdanig laag dat we instemmen onder het mom van baadt het niet dan schaadt het niet. Hij geeft ook aan als we op het eind niet tevreden zijn dan hoeven we niets te betalen. Dat trekt ons over de streep 'no cure no pay' haha.

Het gaat al meteen een andere kant op. Letterlijk gezien. Rechts gaan we de tempel in en we moeten naar links van de gids....hee z'n engels is nie helemaal sjust...zijn we in een scam gelokt?...laten we maar kijken en volgen de man...we komen uit op een heilige rivier. En hier moeten we eerst hindoe rituelen met een pandit doen ( lees bandiet in dit geval) een pandit is een heilige binnen de hindoereligie die allerlei rituelen en plechtigheden mag uitvoeren. Nee er was geen plechtigheid in India.

We worden verzocht om te bidden en riteulen uit te voeren en dan kunnen we pas naar de tempel. We doen het want baat het niet dan schaadt het niet. We krijgen een armbandje en moeten de pandit nazeggen. We doen dit want we vinden het wel leuk en ook in onze rol als gehuwd stel. We worden daarna gevraagd om een vrijwillige donatie te doen met een bedrag van eigen keuze. We mogen het zelf weten maar de meesten doneren 1000 tot 10000 roepies. Dus 13 tot 130 euro.

Een kanttekening meneer de pandit: wij zijn Nederlanders en doneren wel geteld 200 roepies :) en bedankt voor de rituelen.

Vervolgens gaan we naar de Brahma tempel. De gids vraagt om het bedrag wat we hebben afgesproken. .
Wij vragen hem waarvoor? Hij heeft niets uitgelegd. We zijn naar de pandit begeleid en meer niet. We geven aan dat bij de priester z'n vergoeding te gaan halen en vertrekken.