Bikaner & Jaisalmer India - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Bikaner & Jaisalmer India - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Bikaner & Jaisalmer India

Door: Hans Pieter Zevenhuizen

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

04 November 2014 | India, Jaisalmer

Diep in de Thar woestijn kwamen we in het stadje Bikaner aan op 25 september. Waar wij ons vergapen aan kamelen in de dierentuin of ze kennen als touristische attractie in pakweg Tunesië of Egypte, is een kameel hier de normaalste zaak van de wereld.

Er zijn speciale, hoge trekkarretjes vol met bouwmaterialen of met groentes of andere marktwaar die door kamelen wordt voortgetrokken.
Alsof het de normaalste zaak is zijn er ook een soort kamelenparkeerplaatsen.

Oh ja, voor alle duidelijkheid: het was er snikheet! Het kan er over 50 graden zijn maar bij ons liep het tegen de 40 en dat was al warm genoeg.

In het fort van Bikaner zagen we een klein beetje Nederland terug: echte Delfsblauwe tegeltjes! We hadden ook een spannend moment toen een vriendelijke bewaker ons enkele afgesloten delen van het paleis liet zien.. maar we moesten wel stil zijn en niemand mocht ons zien.

Erna nog even op de tuktuk naar het centrum en naar de lokale markt. Hier komen nauwelijks touristen en in het straatbeeld zie je bijna geen vrouwen. Op een moment liep ik wat meer achterop en sjongejonge, het leek wel alsof het dagelijks leven even stopte als Arti voorbij kwam, alleen maar om haar aan te kunnen staren.

Op de weg naar onze volgende bestemming, Jaisalmer, kwamen we langs het Gajner paleis. Gemaakt voor de favoriete bruid van de Raja (Rajput heerser) van Bikaner. Het is nu een klasse hotel. Aan het meer maakte Arti vrienden met de schildpadden.

Midden in de woestijn nabij Jaisalmer maakten we een mooie tocht op een kameel en zagen we van op de zandduinen de zonsondergang.

Jaisalmer ligt vlakbij de Pakistaanse grens. Indrukwekkend om gevechtsvliegtuigen over te zien vliegen. Het leger van India is gigantisch. Op verschillende plaatsen doorheen India zagen we enorme basissen.

In hetzelfde Jaisalmer hadden we het voor ons beste en leukste hotel in India. Van buiten ziet het Fifu hotel er niet bijzonder uit maar wat een ervaring. Zo een vriendelijke mensen!!! Een ruime kamer met zithoek, een restaurant op het dak met zicht op het fort en leuke gesprekken met de gastheer (wiens nickname Fifu is).

Fifu vertelde ons dat het kastensysteem een grote rol speelt in de samenleving. Je kan de kaste van iemand herkennen aan het uiterlijk en de kleding. Hij was zelf een Brahmin en Arti heeft de looks van een Rajput.

Quasi alle huwelijken in India zijn gearrangeerd en nog altijd op basis van het kaste-systeem.

Ook in Jaisalmer weer een mooi fort en mooie havelis. Het mooie aan dit stuk India is niet dat ene fort of die ene haveli maar een totaal plaatje. Een totaal andere wereld.

Dankzij TripAdvisor vonden we een leuk winkeltje waar we patchwork hebben gekocht. Oude trouwkleding wordt in lapjes uit elkaar geknipt en weer verwerkt tot een mooi tapijt. De chauffeur reed ons met tegenzin er naartoe, hier kon hij geen commissie aan ons verdienen.