Onze eerste dagen in villa Merasa - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu Onze eerste dagen in villa Merasa - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

Onze eerste dagen in villa Merasa

Door: Hans Pieter Zevenhuizen

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

08 Mei 2014 | Indonesië, Mengwi

Na de beklimming van de Batur gingen we nog even een uurtje slapen. Toen we wakker werden stond de chauffeur al klaar. Hartelijk afscheid genomen van ons gastgezin. Taal is niet altijd noodzakelijk om gastvrijheid en hartelijkheid over te brengen, zo blijkt maar weer... Op naar onze volgende bestemming: Villa Merasa nabij Ubud.

Onderweg een tussenstop bij een koffieplantage, we krijgen uitleg bij allerlei eetbare gewassen en fruitbomen. We zien ook hoe onze geliefde gember in het wild groeit. Sinds de ashram vinden we het fijn om onze dag te beginnen met een kopje verse gemberthee!! Mmm!

We zien ook de Luwak. Een katachtig nachtdier dat de koffiebonen op eet en weer uitpoept.. Van de uitgepoepte koffiebonen beweert men hier de lekkerste koffie ter wereld te maken.. Toch maar eens proberen dan.. Ik drink zelf geen koffie, maar Arti gaat de uitdaging aan. Jammer, maar ze proeft eigenlijk geen verschil. Ik ontdek ondertussen dat vanille- en kokosnootkoffie toch niet onsmakelijk is, maar een echte koffiedrinker zal ik wel nooit worden.

Het wordt al wat later, door mooie rijstvelden en langs indrukwekkende standbeelden begint het stilaan te schemeren.. Overal in Bali staan grote beeldhouwwerken die verhalen uit de hindu religie weergeven. Arti kan me er veel over vertellen en geeft ook gelijk de chauffeur wat bijles.

Nog even langs de supermarkt.. We kopen lekkere lokale producten.. Wat eitjes, worstjes en bacon voor ontbijt en een paar flesjes Balinese wijn voor s avonds op het terras.

We rijden de drukte weer wat uit en langs een paar smalle paadjes komen we aan onze villa! Wat mooi! Een aangelegde tuin met een terras en een zwembadje.. Binnen een ruime woonkamer en keuken.. Een douche met de nodige waterdruk (voor het eerst in Bali) en een hemelbed.

S avonds gaan we Ubud in, hapje eten bij Nomad. Wat is Ubud druk, en wat een hoop westerlingen! Maar het heeft een heel gezellige, leuke sfeer!

De volgende ochtend wil ik een lekker ontbijtje maken maar oh nee, de gasfles is leeg. Gelukkig zijn er dan de bewaker Adil en housekeeper Ketut die ons kunnen helpen. S avonds staat er inderdaad weer een nieuwe fles. Wij zijn zelf de hele dag op pad in en rond Ubud. Arti zoekt een kleermaker om een outfit te laten maken voor het trouwfeest van haar nicht. Stoffen had ze al gekocht op de markt van Klunggung. Uiteindelijk vinden we er eentje in een dorpje buiten Ubud die haar kabaya kan maken. We checken ook de prijzen voor vluchten naar Java en Sulawesi en slenteren over de markt en lunchen bij Tutmak.

S middags gaan we, na een tussenstop bij de Budha to Budha fabriek, naar de goa gancha, de olifantengrot. Eeuwenoude overblijfselen van tempels en de olifantengrot zelf. We volgen een pad de jungle in en ik zie een vreemd oud wit mannetje wenken.. Ik wijs het aan Arti maar hij is plots niet meer te zien.. Zie ik ze vliegen? Op onderzoek! Jahoor, daar is ie weer! Een priester die gekke geluidjes maakt en ons met water en wierook de nodige zegeningen geeft. Hij doet teken naar Arti dat ze een hele dikke buik zal krijgen.. Sjah, het eten is hier dan ook best wel lekker!!

Even verder op het pad zien we een grot.. Beetje klimmen en we staan er in.. Wat zie ik daar? Een vleermuis? Schijn eens even bij Arti..ongemerkt gaan we steeds dieper de grot in,een nauwe opening.. Een vleermuis scheert rakelings over ons, we voelen de wind van zijn vleugels! Arti is stoer! Vreemd genoeg vind ze het wel heel eng als we een grote worm zien. Vlug de grot uit!

Het wordt donker dus gaan we terug.. Nog lekker dineren in de tuin bij Café Wayan, zittend op een kussen aan een laag tafeltje. Nakletsen over onze avonturen bij kaarslicht. Romantisch!

Tags: ubud, bali, luwak