The Batur Sunrise tour! - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu The Batur Sunrise tour! - Reisverslag uit Mengwi, Indonesië van Hans Pieter en Arti - WaarBenJij.nu

The Batur Sunrise tour!

Door: Arti Bholasingh

Blijf op de hoogte en volg Hans Pieter en Arti

06 Mei 2014 | Indonesië, Mengwi

Aangekomen in het guesthouse mountain view lijkt het alsof onze komst is vergeten. De mensen spreken geen Engels en even is het spannend...hmm moeten we hier 2 dagen verblijven?.....ik hoop maar dat onze kamer netjes is.....Het uitzicht is geweldig want we kunnen Batur heel goed zien. Batur is een actieve vulkaan van 1770 meter hoog en is voor het laatst in 2000 actief geweest. De chauffeur die ons van Shanti naar de guesthouse heeft gebracht blijft nog even en fungeert als tolk. Wat een service. Hij rijdt nog even het dorp in met ons zodat we kunnen lunchen. Ook vanuit het restaurant hebben we een uitzicht over Batur met aan de voet een prachtig blauw meer. Het klimaat is hier koeler. Vooral in de schaduw en s nachts.

Teruggekomen op de guesthouse is onze contactpersoon er die heel goed engels spreekt en blijkt het los te lopen. We mogen zelf onze kamer kiezen en nemen die met het fantastische uitzicht op Batur. We besluiten om er 1 nacht te blijven ipv 2. Naast Batur en de hotsprings is er niet veel te zien. We hebben voor de volgende morgen de Batur Sunrise tour gepland. Dit betekent dat we rond half 7 zonsopgang al boven moeten zijn. We kiezen voor de zwaarste beklimming: helemaal naar de top!

Om op tijd boven te zijn gaat de wekker om 03.00. Het avontuur begint! We kleden ons aan, nog even een paar crackers met thee naar binnen gewerkt en met nog een beetje slaap worden we opgehaald. Het is pikdonker...ik zie het steelpannetje aan de hemel...ik weet niet of dit grote of kleine beer is. Er staan wel duizenden sterren aan de hemel.

Aangekomen op het vertrekpunt zien we nog anderen met een gids. Meestal is er 1 gids per 2 personen. Het kan er boven gevaarlijk zijn heb ik me laten vertellen.

Het eerste stuk is door het bos. Het pad is vrij vlak, je voelt wel dat je enige mate omhoog gaat. Het is in totaal ongeveer 11 km wandelen heen en terug. We lopen met een zaklampje achter onze vrolijke gids Wayang Peter aan. Het eerste stuk is te doen en we hebben voldoende rustpunten. Het is spannend! Naarmate we verder lopen wordt het steeds steiler. Ik merk dat ik mijn rustpunten (checkpoints) hard nodig heb. Ik wil niet te lang rusten want we willen de zonsopgang aan de top zien.

Het laatste stuk wordt veel steiler en Wayang Peter geeft me ondersteuning door mijn hand vast te houden. Het is een inspanning voor me maar ik wil zo graag boven zijn. HP heeft een betere conditie en nergens last van. Op een gegeven moment is het nog 300 meter tot aan de top. We zijn er bijna!! En voor de zonsopgang. De laatste loodjes zijn voor mij enorm zwaar maar opgeven is geen optie!!

En we zijn er!!! We staan op de 1770 meter hoge vulkaan Batur!! Hij is van ons en we hebben hem overwonnen!! Het uitzicht is fantastisch! Wat een heerlijk voldaan gevoel. De zonsopgang is adembenemend. Elke stap omhoog waard!

Klik klik klik iedereen boven is druk met foto's maken en wij ook. We krijgen brood met gebakken banaantjes en gekookte eitjes die gebakken/gekookt zijn in de vulkaan. Op sommige plekken is de stoom zo heet dat je er dus gewoon een eitje kan koken :) Je kan wel weten dat dit heerlijk smaakt na zo'n tocht. Lekker eten en uitrusten.

We nemen nog een kijkje in de 'keuken' waar het stoom vandaan komt. Het is ontzettend warm. Vervolgens gaan we naar beneden. We lopen langs een richel van misschien 20 cm breed. Hier moet je dus niet te veel nadenken en je focus houden. Wayang Peter verteld ons dat er wel eens ongelukken zijn geweest met de dood als gevolg. Ehmm ok...goeie timing...doorlopen en niet teveel nadenken. We dalen verder af en komen bij een stuk met zacht zand waar je glijend naar beneden gaat. Samen met een handje van Peter gaat het snel en is het nog leuk ook. HP is stoer! Die heeft geen handje nodig en doet het ontzettend goed.

We komen bij een checkpoint waar aapjes zijn. Leuk om deze in aktie te zien. Deze aapjes zijn gelukkig nog mensenschuw. Op andere plekken op Bali kunnen ze aardig agressief zijn naar mensen.

We gaan weer verder. Het afdalen is leuk. Je gaat als het ware huppelend naar beneden. Dit gaat me beter af. Op sommige stukken krijg ik nog een handje. Helemaal beneden komen we bij de hotsprings. Deze bronnen zijn verwarmd door de vulkaan. Een bijzonder gevoel om in de warme zon in een warm bad te zitten. Hier kunnen we even relaxen.

Teruggekomen op het guesthouse gaan we nog maar even slapen. Power nap! We zullen in de middag opgehaald worden om naar Ubud te gaan. In Ubud zullen we 4 a 5 dagen verblijven. We zitten in een villa van kennissen uit Nederland.

De Batur Sunrise tour is zeker een aanrader. Een hele mooie ervaring en absoluut de moeite waard! We hebben ontzettend genoten van deze dag en zal nog lang in ons geheugen gegrift staan.

• 06 Mei 2014 - 15:49

Papa En Mama:

artie en Hans pieter ik heb de verhalen gelezen met je moeder.
    je moeder is heel blij dat alles goed gaat ik heb skyp geinstal leert.
    maar moet nog de cam instelleren dan kun je skypen en anders kun je ook die skyp van je telefoon gebruiken die doe het ook en op de computer is de naam amckonings.
    nog veel plezier daar en we horen nog wel van jullie welke skyp naam je heb.
    goede rijs nog verder met zijn tweetjes

groet papa en mama

• 06 Mei 2014 - 18:24

Monique Jansen:

Woow weer een super ervaring. Het in zo gaaf om te lezen wat een avonturen jullie meemaken! !! Genieten jullie maar van deze reis samen en wij blijven jullie zeker volgen. Dikke kus van ons. Xxxxxxx

• 06 Mei 2014 - 18:24

Monique Jansen:

• 07 Mei 2014 - 15:22

Patrick:

He Arti, laat je kuiten maar goed masseren door HP na zo'n supertocht naar de vulkaan!
    Gr, Patrick